Visste du at du kan spare mange tusen kroner i året med epostadressen din?

Takker du nei til reklame? Da kan du gå glipp av gode besparelser.


Ta det med ro. Dette handler ikke om Nigerianere, kjedebrev eller pyramidespill. For det finnes også mange seriøse aktører som gjerne vil ha epostadressen din. Og de strekker seg langt for å få den.

Epostadressen din er gull verdt. Ikke bare for lyssky virksomheter østover, eller nært ekvator.

Jo flere en seriøs butikk får lov å sende en epost til, desto mindre penger trenger den å bruke på reklame.

Og «å få lov til» er viktig her. Ingen, med hensikt å selge deg noe, kan sende deg eposter uten at du har gitt dem tillatelse. Alt annet er et lovbrudd.

Butikkene er ikke dumme. De skjønner verdien av å markedsføre seg via epost. Derfor sukrer de pillen så godt de kan for at du skal synes det er greit å gi dem tilgang til innboksen din. Så, hva gjør de?

  • De sender ut nyhetsbrev. Ofte med gode rabatter.
  • De lager kundeklubber. Også her kan du få merkbare prisavslag på en rekke varer.

Her er noen eksempler.

TUI og Apollo

Også reisearrangørene har egne nyhetsbrev. (TUI sitt finner du her. Apollo sitt er her.) Abonnenter får:

  • Eksklusive tilbud som ikke alltid publiseres andre steder.
  • Tips om kampanjer før de offentligjøres på nettsidene.

Hennes og Mauritz

Hennes & Mauritz har et nyhetsbrev.

  • Melder du deg på, får du 25 % i rabatt neste gang du handler i nettbutikken deres.
  • Du får også andre, eksklusive tilbud så lenger du abonnerer.

XXL

XXL har både et nyhetsbrev og en kundeklubb.

  • Som medlem i kundeklubben får du eksklusive rabatter.

G-Max

G Sport kaller kundeklubben sin G+. Medlemmer får blant annet:

  • Et velkomsttilbud – 20 % i rabatt på det neste kjøpet i en av kjedens fysiske butikker.
  • Eksklusive medlemstilbud

Felleskjøpet

Nei, Felleskjøpet er ikke bare for bønder og skogsarbeidere. Alle hageglade vil for eksempel finne mange gode tilbud.

  • Som abonnement på nyhetsbrevet får du blant annet vite om nedsatte varer før alle andre.
  • Du får også eksklusive dagtilbud.

Sist søndag kunne jeg for eksempel bestille et Espegard fyrfat til 899,- kroner. Det er halvparten så mye som jeg måtte ha betalt for den samme varen hos konkurrentene.

Cubus

Cubus driver en egen kundeklubb, kalt Cubus Friends.

  • Du får 10 % i rabatt på det første kjøpet ditt etter at du har meldt deg inn.
  • Du får også 5 % i bonus på alle kjøpene dine.
  • I tillegg får du ukentlige rabattkoder på epost. Denne uken kan du for eksempel få to gensere for 149,- kroner. I butikk koster én genser 99,-.

Stormberg

Når du takker ja til å motta Stormbergs nyhetsbrev, får du blant annet…

  • Eksklusive tilbud – Kun for abonnenter.
  • Rabatkoder som du kan bruke i nettbutikken deres.

Ark

Ark kaller sin kundeklubb Ark Friend. Her får du en rekke fordeler med på kjøpet, slik som:

  • Spesialpriser på utvalgte bøker
  • 3 for 2 på engelske pocketbøker.
  • Spesialpriser på e-bøker og lydbøker.
  • Egne hyller med spesialtilbud i Arks fysiske butikker.

Blush

Som abonnent på på Blush sitt nyhetsbrev, får du eksklusive tilbud. Ordinære kunder får ikke de samme tilbudene.

Power

Gamle Expert, Nå Power, har også et nyhetsbrev.

  • Abonnenter blir blant annet minnet om Powers dagtilbud.
  • I dag kan jeg for eksempel kjøpe en Miele ovn 3.000,- kroner billigere enn hos konkurrentene.

Andre butikker

I denne artikkelen har jeg så vidt skrapt litt i overflaten. Det finnes så uendelig mange flere som kunne ha fått plass på denne listen.

Men jeg skal overlate resten av jobben til deg.

  • Neste gang du handler i en nettbutikk… Sjekk om den har et nyhetsbrev eller en kundeklubb.
  • Sjekk også hvilke goder du får hvis du melder deg inn.
  • Test nettbutikken. Abonner på nyhetsbrevet. Meld deg inn i kundeklubben. I det minste for noen få uker. Er du ikke fornøyd, er det bare å melde seg ut.

Noen triks

Det kan litt over styr. Spesielt hvis du melder deg på mange nyhetsbrev og blir med i flere kundeklubber. Derfor skal du få et par tips på tampen.

1. Opprett en egen epostadresse

Du kommer til å få en god del epost. Derfor er det lurt å skille «spare-epostene» fra andre meldinger.

  • Du kan opprette en egen epostadresse, kun for kommersielle meldinger. Både Google og Microsoft gir deg lov til å opprette flere adresser – Helt gratis.
  • Du kan sette opp filtre i den eksisterende innboksen din. Filtrene kan sortere eposten du mottar. Du kan for eksempel lage en egen mappe for tilbud. Med filteret sørger du for at alle «spare-meldigene» havner i denne mappen i stedet for å rote til innboksen din.
    • Slik setter du opp filtre i Gmail.
    • Og slik oppretter du epostregler i Outlook.

2. Vær tøff mot deg selv – Ikke fall for fristelsene

Du kommer til å se mange gode tilbud. Mange er kanskje så fristende at du vil slå til på dem, selv om du strengt tatt ikke trenger varen.

Ettersom poenget med alt jeg skriver er å spare penger, må jeg minne om at en dæsj selvdisiplin er godt å ha. Ikke slå til på et hvert tilbud, bare fordi varen er mye billigere enn ellers.

Bare kjøp det du trenger. Ikke mer.

3. Dobbeltsjekk prisene på Prisjakt.no

Er tilbudene man mottar egentlig så gode, da? Jeg har gjort noen stikkprøver. Til dette har jeg brukt prisjakt.no. Jeg klarte ikke å finne billigere utgaver av varene jeg sjekket andre steder.

Men ikke la dette stoppe deg fra å sjekke selv. Enkelte butikker er i overkant ivrige etter å bruke tilbudslappene sine. Også på varer som er billigere andre steder.

4. Venn deg til reklame

Jeg har gitt epostadressen min til alle bedriftene over. Jeg har fulgt med i et par uker på hva de gjør. Og konklusjonen er denne:

  • Du kan spare mange penger på tilbudene du får.
  • Ikke alle tilbudene er eksklusive. Men mange er det.
  • Du må tåle en del reklame. For innimellom tilbudene ønsker butikkene så klart å selge deg varer som ikke er på tilbud.

Sjekk disse, også