Angrer du av og til på kjøpene dine? Da er dette tipset midt i blinken

Vi impulshandler for titusenvis av kroner i året. Slik unngår du bomkjøpene.


Du har kanskje sett denne reklamefilmen for Finn.no?

Jo, for all del. Den er morsom.

Men det knøt seg litt i magen når jeg så den. Den fikk meg til å tenke på alle de dumme kjøpene jeg har gjort. Det begynner å bli noen, for å si det sånn.

I boden, for eksempel, står det en steppemaskin som jeg kjøpte på Tv-shop. Den ble vel brukt et par ganger, tenker jeg.

Og mens alle andre kjøpte mopeder for konfirmasjonspengene sine, kjøpte jeg en synthesizer. Jeg skulle jo bli den nye Magen Furuholmen.

Jo, jeg kan synth-introen til «Take on Me». Men spør meg om å slå en akkord, og jeg blir stående der, hjelpeløs og tom i blikket.

Ringer det en bjelle?

Er jeg den eneste? Tror ikke det. Jeg er sikker på at mange kjenner seg igjen i filmen over.

Og det er ikke rart at vi faller for fristelser. Oftere enn hva godt er.

Du kan gi genene dine skylda for dårlige impulskjøp. I alle fall litt.

  • Ryan Howell er en amerikansk psykologiprofessor.
  • Han hevder at impulsshopping er et overlevelsesinstinkt. Det stammer fra den gangen vi var jegere og samlere. Når våre forfedre så noe de ville ha, tok de det. Det måtte de, skulle de overleve. Og dette sitter i oss fortsatt.

I tillegg spiller heller ikke hjernen på lag.

Ifølge den svenske forskeren Elin Helander er hjernen en belønningsjunkie. Og den vil ha belønningen nå! – Ikke om en uke elle mange år…

Det er med andre ord mektige krefter vi må kjempe mot.

Når du plutselig får lyst til å kjøpe et massasjebelte på Tv-shop, som skal gi deg magemuskler, også når du koser deg med en stor sjokoladeplate foran tv-en, er det en urkraft du må tøyle.

Så hvordan skal du stagge den? Du skal få et tips av meg. Snart. Men først…

Hastverk er lastverk

Nesten all markedsføring lener seg på noen få psykologiske prinsipper. Redsel, for eksempel.

Nei, jeg tenker ikke på det å være mørkeredd, eller å være redd for monstrene under senga (selv om det helt sikkert finnes reklamefolk som har utnyttet dette også…)

Nei, jeg tenker på frykten de fleste av oss har for å gå glipp av noe. Redselen for å bli utestengt.

Jeg er sikker på at du har sett reklametekster som ligner på disse:

  • «Kun få igjen!»
  • «Kun 2 eksemplarer per kunde!»
  • «Kun 100 eksemplarer i hvert varehus»

Disse tekstene er laget for å få oss til å handle på impuls. Reklamefolka prøver å få oss til å droppe alt og løpe til butikken.

Og vi gjør det. Får vi vil jo ikke gå glipp av noe. Vi vil ikke være blant dem som ikke fikk…

Og resultatet?

Jo, litt for ofte kjøper vi ting vi egentlig ikke trenger.

Jo oftere vi lar impulsen styre handlevanene våre, desto mer penger kaster vi ut av vinduet. Så, ja – Hastverk er lastverk. Vi må lære oss å bremse opp og tøyle impulsene våre.

Bruk hodet

Det meste av min «idiotshopping» har skjedd på impuls. «Den vil jeg ha! Så da kjøper jeg den! Så det så!» Jeg kan nesten høre meg selv si det høyt. Som et trassig, lite barn.

Tabben?

At jeg ikke tenkte meg om. Ikke i det hele tatt.

For det er den store hemmeligheten.

Skal vi komme impulskjøpene til livs, må vi tenke oss om. Vi må ta oss tid til å finne ut om kjøpet er verdt pengene. Og tiden det tar å gå fra butikkhylla til kassa, er mange ganger ikke lenge nok.

48 timer

Jeg er ikke spesielt glad i å rusle i butikker. Men når jeg først gjør det, prøver impulsen å spenne bein på meg støtt og stadig.

Jeg har en gammel telefon. Den er snart 6 år gammel. Men den fungerer. Dem jeg snakker med, hører meg. Og jeg hører dem. Jeg kan både sende og motta meldinger. Og de få appene jeg har, virker slik de skal.

Nylig var jeg innom en mobilbutikk. Bare for å se.

Men så snart jeg gikk inn døra, begynte impulsen å jobbe.

«Det var jo en stilig modell… Den gamle er jo litt sliten… Riper i glasset har den også… Det hadde jo vært stilig med et glass som buer ut i kantene…»

I hodet mitt hadde jeg allerede kjøpt telefonen.

Heldigvis tok jeg en pause. Jeg sa til meg selv: «Vent i 48 timer. Er du like sugen på telefonen da, kan du kjøpe den.»

I dag bruker jeg fortsatt den gamle telefonen. Det ble ingen ny.

Fornuft og følelser

Impulshandel styres av følelser. Planlagte og gjennomtenkte kjøp, styres av fornuften. Det siste er best. Når fornuften vinner over impulsen, er risikoen for bomkjøp minimal.

Dessverre taper fornuften litt for ofte.

I en undersøkelse fra 2012 svarte kanadiere at de brukte i snitt 30.000,- kroner i året på impulskjøp. Jeg er sikker på at virkeligheten her hjemme ikke er langt unna.

Problemet

De fleste overlever et impulskjøp nå og da. Problemet oppstår når man handler på impuls ofte.

Mange av oss har ikke råd til mange og dyre impulskjøp. Så hva gjør vi?

Jo, vi trekker kredittkortet. Eller vi søker om et forbrukslån.

Når tingene vi kjøper, som vi egentlig ikke trenger, får oss til å låne penger, da kan vi være ille ute. Går det over styr, kan prisen vi må betale bli langt høyere enn det dumkjøpene har kostet oss.

Ta et steg tilbake

Til tross for at myndighetene forsøker å bremse lånevektsen… Det er fortsatt temmelig lett å låne penger i Norge. Både til nyttige og unyttige kjøp.

Så med fristelser på hvert hjørne og lett tilgang til penger, kan det være lurt å ta en time-out.

Så… Neste gang du føler et rush i kroppen etter å kjøpe noe, stopp deg selv. Sov på det. La det gå 48 timer. Etter det kan du sjekke om lysten til å bruke penger er like stor…

Alle bilder: Shutterstock

Sjekk disse, også