10 tips til deg som er på jakt etter et billigere mobilabonnement

På jakt etter et billigere abonnement? Her er 10 ting du bør passe på.


Vi er storforbrukere av mobiltelefoner, du og jeg. Jo, noen sverger fortsatt til fasttelefonen. Men disse blir stadig færre.

I år 2000 hadde over 2 millioner norske menn og kvinner en fasttelefon.

I 2015 var tallet 400.000. 1,6 millioner «gammel-telefoner» har forsvunnet på 15 år…

Og vi bytter mobil ofte. Godt over 60 % av oss skifter ut den gamle til fordel for en ny en, hvert tredje år eller oftere.

Når folket er så mobilhungrige, er det ikke rart det finnes en liten skog av mobiloperatører. Sist jeg telte, fantes det 19, store og små, tilbydere av mobilabonnement i Norge.

De fleste av dem tilbyr flere typer abonnement. Resultatet? Det er fryktelig lett å gå seg vill blant tilbudene.

For hvilket abonnement skal du velge?

Jeg må bare beklage. Det finnes ikke noe enkelt svar.

Men jeg skal prøve å hjelpe deg litt.

Under finner du en rekke tips. Alle handler om ting du bør ha i bakhodet når du skal finne et abonnement som passer deg.

Jeg tar utgangspunkt i at du ønsker et billigere abonnement.

Slik finner du det billigste abonnementet

Hva bruker du mobilen til? Og hvor mye? Foto: Shutterstock

1. Hvordan og hvor mye bruker du telefonen?

Det første du bør gjøre, er å finne ut hvor mye du bruker telefonen du har nå.

Du bør også sjekke hva du bruker den til. For dette kan ha stor betydning for hva du betaler for et abonnement.

  1. Du kan sjekke fakturaene dine. De gir deg som regel en god oversikt over mobilbruken din.
  2. Mange operatører har også egne kundesider på nettet. Finn ut om du kan lære mer om forbruket ditt på disse sidene.
  3. Det finnes apper som forteller deg det du trenger å vite. Her er noen av dem: Telia, Talkmore, Telenor, Chess og OneCall.

Datatrafikken er kanskje den viktigste tingen du bør sjekke. Her kan du nemlig spare en del penger.

Du kan også sjekke hvor mye data du har sendt og mottatt på selve telefonen også:

Android-telefoner:

  1. Dra ned toppmenyen. (Du vet, den du kan sveipe nedover hvis du berør den øverste delen av skjermen.)
  2. Klikk på tannhjulet.
  3. «Databruk» er som regel et av de første menyvalgene som dukker opp.
  4. Klikk på «databruk» og sjekk selv hvor mye data du bruker.

Iphone:

  1. Åpne app-menyen og velg «Innstillinger».
  2. Velg «Mobilnett».
  3. Nå får du opp en oversikt over hvor mye data hver av appene har brukt.

2. Bruk en mobilkalkulator – Bare den er godkjent

Mobilkalkulatorer er et bra verktøy. Skjermdump. Tek.no

Mobilkalkulatorer er et supert verktøy når du skal ut og jakte på billige abonnement.

Bare pass på at de er godkjente.

Det finnes flere sammenligningstjenester for mobiletelefoner og abonnement på nettet.

Så har du Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet (Nkom) – Det passer på at mobilbransjen oppfører seg.

Nkom har et godkjentstempel. Stemplet gis til mobilkalkulatorer som oppfyller en rekke kvalitetskrav.

Når dette skrives – i begynnelsen av 2017 – anbefaler Nkom 3 kalkulatorer:

Dette betyr ikke nødvendigvis at det er noe voldsomt galt med andre tjenester. Men er du på leting etter tjenester du kan stole på, kan du trygt velge 1 av de 3 over.

Å bruke kalkulatorene er lett. Spesielt når du vet en del om forbruket ditt (se det første punktet.)

Du taster inn og velger de valgene som ligger tettest opptil din mobilbruk. Og vips – i retur får du en oversikt over abonnementene du kan velge blant – fra det billigste til det dyreste.

3. Ok. Så selskap X er billigst… Men er det det beste for deg?

Det er store forskjeller på abonnementspriser.

Jeg testet Tek sin mobilkalkulator. Jeg valgte 5 GB databruk i måneden, 100 ringeminutter, 300 meldinger. Jeg lot være å velge «Fri roaming» i Europa…

  • Det billigste abonnementet ville koste meg ca. 245,- kroner i måneden.
  • Det dyreste? 799,-!

Men…

Billigst er ikke alltid best.

Jo, denne artikkelen skal fortsatt handle om hvordan du kan spare penger på mobilen din.

Men telefonen er blitt så viktig for oss. Den er med oss over alt. Og ikke minst – det er den som kan redde deg hvis du blir utsatt for en ulykke, eller havner i trøbbel.

Så billig er bra. Men ikke hvis du skaffer deg et abonnement som trøbler det til for deg.

Derfor skal jeg ta med en del ting som du også bør tenke på, utover hva abonnementet koster:

4. Sjekk hvor god dekningen er

Sjekk dekningen. Skjermdump: Telenor

Selv om det finnes en liten jungel av mobiloperatører, er det bare tre mobilnett å velge mellom i Norge.

Grunnen er at de fleste operatørene leier seg inn på Telenor eller Telias nett.

Unntaket er Ice. De har sitt eget nett.

Her finner du de ulike operatørene:

Telias nett: Telia (så klart), OneCall, MyCall, Chess, Telio, Get mobil og NextGenTel

Telenors nett: Telenor, Djuice, Telenor Yng, Talkmore, Hello, Xito, Telipol, Phonero, Chilimobil og Komplett mobil.

Dette innebærer i realiteten at du enten velger Telia eller Telenor, selv om du kjøper at abonnement hos et av de mindre selskapene.

Det er forskjeller på de tre nettene. Dekningen varierer.

Dette bør du ha i bakhodet når du jakter på et nytt abonnement.

For hva hjelper det at abonnementet er billig, hvis telefonen ikke har dekning på hytta di?

Tek.no har gjort en grundig test av de norske mobilnettene. Telia vant, knepent foran Telenor.

Så i det store og hele, er det ingen voldsomme forskjeller.

Men de lokale forskjellene kan være akkurat store nok til at det betyr noe hvilket nett du velger.

Derfor…

Slik sjekker du nettdekningen:

  1. Studer dekningskartene. De er nokså nøyaktige: Telenor, Telia og Ice.
  2. Bruker du Telenors nett i dag, og vurderer Telias, for eksempel, kan du invitere en venn hjem til deg. Bare pass på invitere en venn som bruker Telias nett. Slik kan du sjekke dekningen hjemme hos deg selv.
  3. Du kan selvsagt også bruke vennetrikset på hytta, også.

Når du vet hvilket nett som fungerer best der du oppholder deg mest, kan du begynne jakten på selskap…

5. Hva mener andre om selskapene du vurderer?

Du bør ta en titt på hva andre synes om de selskapene du vurderer.

  • Du kan sjekke tilbakemeldinger på selskapene Facebook-sider.
  • Du kan også lese om andres erfaringer på Bytt.no.

Bare husk å være litt kritisk – både til positive og negative tilbakemeldinger.

Kanskje han eller hun som skriver «Selskapet er helt på trynet», egentlig vil hevne seg på eks-kjæresten som jobber i det samme selskapet?

Et overveldende antall positive tilbakemeldinger er godt nytt.

Og motsatt – I overkant mange negative tilbakemeldinger kan tyde på at selskapet ikke har alt på stell.

Jo, du har rett i at hva andre mener ikke betyr særlig mye for prisen på et abonnement.

Men et litt billigere abonnement er ingen særlig stor trøst hvis kundeservicen er slett…

6. Tilleggstjenester – Trenger du dem, egentlig?

Du behøver ikke å takke ja til alskens tilleggstjenester. Foto: Shutterstock

Kampen om oss som mobilkunder er hard. Derfor frister mange selskap med forskjellige tilleggstjenester.

Du kan få alt fra sikkerhetsapper til TV2 Sumo og Spotify med abonnementene dine.

De fleste tilbudene er gratis. Men bare for en periode.

Etter en stund må du betale for dem.

De fleste tjenestene er slike du kan skaffe deg uansett, på egne premisser.

Så, ikke se deg blind på «lokketilbudene». De kan gjøre abonnementet dyrere på sikt.

7. Elefanten i rommet – Datatrafikk

Så er vi fremme ved det som ofte koster mobilbrukere mest penger: datatrafikk.

Mange har langt på vei erstattet pc-en med en mobil. Det betyr at datatrafikken på mobilnettet er enormt stor.

Dessverre er vi fortsatt litt i steinalderen når det gjelder mobildata. Vi må fortsatt betale for antall megabyte vi laster opp og ned.

Og prisene varierer til dels mye fra det ene abonnementet til det andre.

Derfor er det lurt å vite hvor mye data du bruker i snitt per måned (se punkt 1.) For når du vet hvor mye data du bruker, er det lettere å finne abonnementet som passer deg.

  • Bruker du ofte mer data enn det som følger abonnementet? Husk at overforbruk kan koste til dels veldig mange penger.
  • Bruker du ofte mindre data enn hva du har muligheten til? Mange går rundt og betaler for mange penger for en vare de ikke bruker.

Uansett bør du gi deg selv litt slingringsmonn.

La oss tenke oss at du har oversikten over databruken din for de 6 siste månedene.

I snitt bruker du nærmere 1.2 GB data i måneden. På det meste brukte du 2 GB data i løpet av én måned.

Velg et abonnement som gir deg 2 GB eller litt mer. For skulle du passere kvoten en måned, kan overforbruket bli merkbart dyrt.

8. Høy fart er viktig, eller?

Venter og venter… Foto: Shutterstock

Flere av selskapene lar deg velge fart.

Farten indikerer hvor rask datatrafikken er. Hvor raskt du kan laste ned filer. Eller hvor god strømmingen av musikk og videoer kan være.

Jeg sier kan. For hastighetstallene er ofte bare teori.

Hvor raskt nettet faktisk er varierer. Ikke minst har dekningen mye å si for hvor kjapp datatrafikken er.

Et annet, og viktig, moment er at forskjellen er større på papiret enn i virkeligheten.

Din Side testet to abonnementer:

  1. Det første hadde en hastighet på 10 megabyte per sekund.
  2. Det andre tilbød 60 megabyte per sekund.

Testen tok selv garvede teknologijournalister på senga. For forskjellen var langt fra så stor som tallene skulle tilsi.

Budskapet er dette: Ikke se deg blind på datahastighet når du velger abonnement. Du vil trolig klare deg lenge med hastigheter som ligger et stykke ned på skalaen.

8. Reiser du så lite at fri roaming ikke er verdt prisen?

Har du vært på en og annen tur til syden, vet du ganske sikkert at å bruke mobilen i utlandet koster mye. Det ikke spesielt norske ordet «roaming» har skylda.

Roaming innebærer enkelt sagt at du får bruke mobilen på et nett i utlandet. Som regel tilhører nettet en operatør som samarbeider med den norske operatøren du har abonnementet hos.

Men det koster å være gjest på fremmed nett.

Inntil nylig kostet alt du foretok deg med telefonen en god del mer hvis bruken fant sted i andre land.

Telenor og Telia, samt noen av de mindre selskapene, tilbyr nå «gratis» roaming i det meste av Europa.

– Gratis og gratis, fru Blom…

Det er gjerne når du skaffer deg et av de dyrere abonnementene at operatørene slenger med billigere utenlandsbruk i abonnementet ditt.

På de fleste av de billigere abonnementene får du ikke gratis roaming med på kjøpet.

Så er du sjelden utenfor landets grenser, er det ikke sikkert at fri roaming skal være det endelige loddet på vektskålen for hvilket abonnement du bør velge.

9. Hvor lenge må du binde deg? Og lønner det seg?

Blir telefonen dyrere på avbetaling? Foto: Shutterstock

Du kan kjøpe en telefon sammen med abonnementet hos mange av de større operatørene. Og telefonene er tilsynelatende billigere når du kjøper et abonnement i tillegg.

Men dette er bare halvveis sant, i beste fall.

Jo, engangssummen, den du betaler når du bestiller telefonen og abonnementet, er lavere.

Men operatøren fortsetter å ta betalt for telefonen etterpå. Du nedbetaler den, gjerne over mange måneder, på mobilregningen din.

Det er ofte derfor operatørene har en bindingstid. Så her er det ting å passe på:

  1. Blir telefonen dyrere på denne måten? Sjekk hva den koster hvis du betaler kontant, satt opp imot hva den koster når du inngår en avtale om nedbetaling.
  2. Hva koster det å avbryte bindingstiden? Ofte må du betale et «bruddgebyr» hvis du avslutter avtalen før tiden. Gebyret kan være på flere tusen kroner.

For deg som vil spare penger: Punkt 1 er definitivt det viktigste. Det kan nemlig hende det er billigere å kjøpe telefonen kontant i stedet for å ta den på nedbetaling.


Del dette med dem du kjenner!

Sjekk disse, også