27 tips som hjelper deg med å spare mange tusen kroner i året på bilen din

En bil koster mye - Disse tipsene hjelper deg med å redusere kostnadene så det monner.


Har du bil? Eller skal du snart skaffe deg én?

Da vet du trolig at få ting i livet suger så mange kroner ut av lommeboka di, som det pengetørste «monsteret» du kjører, eller snart skal kjøre, rundt i.

Tar du med alle utgifter, også verdifallet, kan bilen raskt koste deg flere hundrelapper – hver dag!

Den gode nyheten er at det er penger å spare. Og mange av de kronereddende tiltakene krever ikke voldsomt stor innsats, heller. Bare litt disiplin.

Utgangspunktet for disse tipsene er en diesel- eller bensinbil.

Her er 27 praktiske tips for deg som vil spare tusenlapper på bilen din.

VEDLIKEHOLD

Litt egeninnsats kan gjøre underverker for biløkonomien. Foto: Shutterstock

1. Følg serviceintervallene slavisk

Bilservice er dyrt. Men den er der for en grunn. Så å si alt på bilen din er utsatt for slitasje.

Krysser du av i serviceheftet som forventet, reduserer du sjansen for at normal slitasje kan bli til unormalt store problemer.

Og ja, det er fortsatt mulig å spare penger på å ta servicen i Sverige

2. Varsellamper som lyser… Ulyder…

Alt som indikerer at bilen ikke har det helt bra, bør få deg til å kontakte en mekaniker så snart som mulig.

Gjør du ikke det, kan et temmelig lite problem raskt vokse, både i omfang og pris.

P.S. Det finnes nettsteder som lar deg sammenligne priser fra ett verksted til et annet…

3. Skift olje og tennplugger regelmessig

I instruksjonsboken (den ligger trolig i hanskerommet…) står det som regel hvor ofte du bør skifte plugger, filtre og olje.

Gjør som boken sier.

Gjør du ikke det, kan drivstofforbruket bli høyere enn nødvendig.

4. Vask doningen din regelmessig

Bilvask er bra for lommeboka også. Foto: Shutterstock

De lærde strides – noen mener bilen bør vaskes minst én gang i uka, spesielt i saltrike områder om vinteren.

Andre mener et par ganger i måneden er nok.

Uansett – bilen din trenger å vaskes regelmessig. Skitt, lort, asfaltrester, fuglebæsj, salt, og så videre, kan skade lakken din. I tillegg kan andre deler slites raskere under møkklagene.

Som regel (men ikke alltid) kommer du langt med en real spyling med rent vann, så lenge du ikke på død og liv skal ha en skinnende ren bil.

UT PÅ TUR

Foto: Shutterstock

5. «Trenger jeg egentlig å ta denne turen?»

Før du rasker med deg bilnøklene på vei ut døra, kan det være en ide at du spør deg selv om du faktisk må ta denne turen?

Hvis svaret er ja, bør det neste spørsmålet være – «Men trenger jeg å bruke bilen?» Det mest effektive sparetipset? La bilen stå.

  • Kan du komme deg dit du skal på en annen måte?
  • Kan du for eksempel sitte på med naboen eller en venn?
  • Eller hva med en sykkeltur? (Det er utrolig hvor lang rekkevidden egentlig er med en sykkel.)

Det er fristende å si at du også bør vurdere trikk eller buss, selv om billettprisene er høye.

Tar du med bompenger, parkeringsutgifter og muligheten for en parkeringsbot, er jeg temmelig sikker på at kollektivt kan konkurrere med privatbilen på pris…

6. Spar penger på dekkene (bare ikke for mye)

Du må ALDRI gå på akkord med trafikksikkheten. Ikke vent med å bytte slitte dekk, bare for spare noen lapper.

Konsekvensene kan bli så brutale.

Når det er sagt – Er du tvil om dekkene kan brukes en sesong til?

Spør en fagperson. De kan hjelpe deg med å vurdere mønsterdybde.

Må du bytte?

Ok. Her er et smart tips:

De fleste av oss legger om dekk på et verksted eller på et dekkhotell. Disse selger dekk også.

La oss si at det er høst. Du skal legge om til vinterdekk. Du vet at du trenger nye sommerdekk.

Kjøp de nye sommerdekkene nå, samtidig som du bytter til vintersko.

Du kan trolig få «høstpris» på sommerdekkene. Dekklagrene skal nemlig tømmes for sommerdekk. Derfor kan prisene være en god del lavere nå, enn i overgangen mellom vinter og vår…

7. Sjekk lufttrykket i dekkene

Foto: Shutterstock

Når vi snakker om dekk…

Dekkene dine kan gjøre merkbare innhogg i lommeboka di. Hvis luftrykket er for lavt, må motoren bruke mer drivstoff på å få dem til å rulle.

Naf testet dette i 2008.

De fant ut at feil lufttrykk kan gi et økt forbruk på hele 10 %. Og dekkene ble fortere slitt når trykket var feil.

Så sjekk luftrykket.

Faktisk anbefaler den svenske motororganisasjonen Motormannen et litt høyere trykk enn det som står i instruksjonsboka. Dette skal ifølge svenskene redusere rullemotstanden ytterligere.

8. Tak- og skibokser bør bort – når du ikke trenger dem

Foto: Shutterstock

Noen er late. Andre vil muligens fremstå som sporty, også om sommeren.

Problemet er bare at ski- og takbokser øker luftmotstanden når bilen beveger seg.

Nå var jeg ingen kløpper i fysikk på skolen. Men jeg fikk da med meg såpass at jeg skjønner at økt luftmotstand betyr høyere drivstofforbruk…

9. Fjern dødvekt

Nei, jeg skal ikke benytte anledningen til å snakke om svigermødre…

Men fakta er at mange av oss kjører rundt med mye rart – inni bilen og i bagasjerommet. Den ekstra vekten betyr ekstra drivstofforbruk.

Jeg kjenner folk, som kjørte rundt med et par vinterdekk, halve sommeren, før de tok dem ut av bilen.

Så benytt anledningen til å fjerne ting fra bilen din som ikke bør være der. Bonusen er en dose god samvittighet for at du endelig fikk ryddet litt i kjerra di…

10. Skaff deg motorvarmer

Det er ofte kaldt i Norge. Bilen din trives ikke spesielt godt i kulda.

Starter du en kald bil, bruker den mer drivstoff enn vanlig, på å «få opp dampen».

Noen har regnet på dette.

De kom fram til at hvis du bruker en motorvarmer, kan du redusere bensin- eller dieselforbruket med opp mot 15 % på de første, 2 milene.

Naf anbefaler at du kobler motorvarmeren til bilen når gradestokken viser +5°, eller lavere.

Strømforbruket (for det er lurt å tenke på det, også), behøver ikke å bli så ille – Her er tips til hvor lang tid i forkant det er lurt å plugge inn kontakten:

  • Under -15°: 90 miutter før
  • Mellom -15° og 0°: 60 minutter før
  • Mellom 0° og +10°: 20 minutter før

SELVE KJØRETUREN

Foto: Shutterstock

11.Solberg og Schanche er flotte fyrer – Men ingen forbilder på veiene

Ikke kjør som om du er med i EM i rally. Du vet, knallharde akselerasjoner og oppbremsinger.

  • For det første: det er absolutt ikke bra for forbruket.
  • For det andre: bilen din slites raskere.
  • For det tredje: det kan være farlig.

12. Få opp farten – akselerer raskt

Vær rask med å få bilen opp i den farten du vil den skal ha.

Du bruker mindre drivstoff med denne metoden, sammenlignet med en mye langsommere fartsøkning.

13. Bli en smartere girskifter

Mange har en tendens til å «dra ut» motoren før de girer. Dette er kanskje kult blant enkelte. Men særlig økonomisk er det ikke.

14. Hold jevn fart – Og unngå forbikjøringer

Foto: Shutterstock

Jevnt og rolig er to gode stikkord.

Prøv å holde noenlunde samme hastighet så lenge du kan. Hyppige oppbremsinger og igangsettinger får drivstoffnåla til å bevege seg raskere i feil retning.

Og hold plassen din i køen. Forbikjøringer suger drivstoff mer effektivt enn en svamp.

15. Planlegg dine neste steg – løft blikket

Naf anbefaler at du gir deg selv «arbeidsrom». Skal du unngå å kjøre i rykk og napp, er det lurt å løfte blikket. Dermed ser du bedre hva som skjer fremover.

  • Hold avstand til kjøretøy foran deg – så slipper du store oppbremsinger.
  • Med litt planlegging blir det lettere å redusere farten mykt, rolig og besparende inn mot kryss og rundkjøringer.

16. Kjør på et så høyt gir som mulig

Kjør med et så lavt turtall som mulig, så lenge du ikke presser motoren.

17. Bruk motoren til å bremse farten

Når du planlegger kjøringen, er det lettere (og tryggere) å bruke motoren til å bremse. Alt du må gjøre er å gire ned og deretter slippe gassen.

18. Slipp gassen i nedoverbakker

Tyngdekraften er på din, og lommebokas side. La bilen trille på egenhånd når du kjører ned bakker.

  1. Slipp gassen mens bilen fortsatt er i gir – overgi bilen til tyngdekraften.
  2. Unngå å trykke inn kløtsjen.

19. Lukk vinduene i høy fart

Åpne vinduer under kjøring er ikke bra for økonomien. Foto: Shutterstock

Du liker kanskje å kjenne vinden i håret, på en varm og fin sommerdag?

Vel, særlig lurt for biløkonomien er det ikke. Både luftmotstand og drivstofforbruk øker i takt med antall vinduer og takluker som står åpne.

20. Ikke bryt trafikkreglene – 1

Trafikkreglene er din venn – også med tanke på sparegrisen.

Du kommer ikke særlig raskere frem hvis du kjører i 90, der du etter loven skal kjøre i 80. Men du bruker en god del mer drivstoff…

Og så er det selvsagt farlig…

21. Ikke bryt trafikkreglene – 2

En annen og stor ulempe ved å bryte trafikkreglene er bøter. Blir du tatt av politiet, er det…

  1. … velfortjent
  2. … dyrt

Du kan risikere å måtte punge ut rundt 10.000,- kroner i et forenklet forelegg hvis farten har vært høy nok.

Så hold deg til fartsgrensene, du.

Sa jeg at det er farlig også, å kjøre for fort?

22. Bruk cruisekontrollen

Den gjennomsnittlige, norske veistandarden inviterer ikke spesielt mye til bruk av cruisekontrollen.

Men det finnes strekninger hvor du fint kan koble den inn, slik som motorveiene på Østlandet.

Sett bilen i et høyt gir – koble inn cruisekontrollen så lenge veien ikke er spesielt svingete og kupert.

Kontrollen hjelper deg med å holde en fin og jevn hastighet. Resultatet blir at bensinnåla roer seg en smule.

23. Står du stille? Skru av motoren

Mange biler har en snerten funksjon: står bilen i ro, stopper motoren automatisk.

Den «hjemmesnekrede» varianten – for biler som ikke har autostart- og stopp – er (trommevirvel…) å skru av tenningen.

Tomgangskjøring er ikke bra, hverken for lommeboka eller miljøet. Så skru av motoren hvis du skal stå i ro i mer enn et minutt.

Det er selvsagt ikke like enkelt å stoppe motoren over alt. Det er ikke vanskelig å forstå dem som lar bilen gå, mens de selv springer inn på butikken, når termometeret viser -40°…

NÅR DU SVINGER TIL SIDEN

Foto: Shutterstock

24. Fyll drivstoff når den er billigst

Det er forskjeller på drivstoffprisene. Fra dag til dag. Ja, fra time til time. Du kan spare nokså mye hvis du fyller til rett tid.

Nå er det ikke mange som kan bruke dagene på å spane på bensinpriser.

Derfor kan du…

  1. Anta at den gamle regelen om at drivstoff er billigst søndag kveld og mandag morgen.
  2. Bruke en app.

Sist jeg sjekket, fantes det to apper for norske bensin- og dieselpriser: Bensinpris og Bensinpris.

Appene har sine klare begrensninger.

Men tanken er god. Og jo flere som bruker dem, desto bedre blir de.

25. Skaff deg en «bensinkort»

Det finnes godt over 300 ulike kredittkort i Norge. Mange av dem gir brukerne fordeler i form av ulike rabatter.

Flere av kortene har rabatter på drivstoff. De beste på 80 øre til 90 øre.

Så selv om du aldri handler på kreditt, kan det være en ide å sjekke ut kortene som gir deg billigere drivstoff.

Sjekk også organisasjonene du er medlem i.

Mange har drivstoffrabatter som en del av medlemspakken. Her er et lite utvalg (rabatt per liter):

  • Utdanningsforbundet: 40 øre
  • Sykepleierforbundet: 40 øre
  • Bondelaget: 40 øre
  • Norsk Caravan Club: 36 øre
  • Legeforeningen: 36 øre
  • Norges jeger og fiskerforbund: 36 øre
  • Falck bil: 35 øre
  • Norges Handicapforbund: 35 øre
  • Naf: 30 øre
  • LO: 30 øre

26. Glad i kaffe? Spar penger med kaffeavtalene

Spar penger med kaffeavtalene. Foto: Shutterstock

En god kopp kaffe hører med til mange slags kjøreturer. Det billigste er selvsagt å fylle opp termosen hjemme.

Men er du blant dem som ofte svinger innom en bensinstasjon for å kjøpe kaffe?

Én kopp kaffe koster minst 25,- kroner på stasjonen. Skaffer du deg den billigste kaffeavtalen, har du spart inn investeringen etter 8 kopper.

Følgende stasjoner tilbyr kundene sine kaffeavtaler (per februar 2017):

27. Bruk apper når du skal parkere

Surt! Og dyrt… Foto: Shutterstock

Å parkere bilen i mange norske byer koster mange penger. Får du parkeringsbot i tillegg, blir det veldig dyrt.

Et alternativ er å parkere i parkeringshus og -kjellere. Da slipper du som regel å tenke på at parkeringstiden går ut.

Et annet alternativ er parkeringsapper.

Det er snart ikke en eneste, norsk parkeringsplass som ikke kan betales med en app på telefonen din.

Fordelen er at appen gir deg beskjed når parkeringstiden har utløpt. Alt du må gjøre er å fylle på med litt mere penger i appen.

Slik blir parkeringsbøter noe du ikke lenger trenger å bekymre deg for.

Kilder: Autogear, Klikk.no, Ringerikes Blad, Naf


Del dette med dem du kjenner!

Sjekk disse, også